• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۱۷ - ۲۳:۱۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش لحظه به لحظه از اغتشاشات انتخاباتی در آمریکا

اعلام حکومت نظامی در واشنگتن / 4 نفر کشته شدند

رئیس‌ پلیس شهر «واشنگتن دی سی» اعلام کرد که در جریان خشونت طرفداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اطراف کنگره دست‌کم چهار نفر جان خود را از دست دادند.

اعلام حکومت نظامی در واشنگتن / 4 نفر کشته شدند

  به گزارش «فرهیختگان»، گزارش لحظه به لحظه از اعتراضات طرفداران ترامپ به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و حمله به ساختمان کنگره به شرح ذیل است.

دادگاه عراق حکم بازداشت ترامپ را صادر کرد

-دادگاه تحقیق «الرصافه» عراق حکم بازداشت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا را صادر کرد.

 بایدن رسما رئیس جمهور آمریکا شد

- کنگره آمریکا رسما جو بایدن را به عنوان رئیس جمهور این کشور تایید کرد. با اتمام شمارش آرا در کنگره، جو بایدن 306 رای الکترال و ترامپ 232 رای الکترال را کسب کردند.

وزارت دادگستری آمریکا هم هک شده است

- سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا: به نظر می‌رسد حدود ۳ درصد حساب‌های ایمیل‌ آژانس به خطر افتاده، گرچه به هیچ اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای دسترسی پیدا نشده است.  دفتر مدیر اطلاعات ارشد بعد از آگاهی از فعالیت خرابکارانه، روش شناسایی شده که عامل هک از طریق آن در حال دسترسی به محیط ایمیل بود را ابطال کرد. وزارت دادگستری آمریکا روز قبل از کریسمس درباره هک ناشناس قبلی شبکه‌هایش مطلع شده و تشخیص داده که آن یک حادثه امنیتی "مهم" بوده است./ایسنا

اتمام بحث‌ها در مجلس نمایندگان درباره اعتراض به نتایج آراء الکترال پنسیلوانیا

بحث‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا درباره اعتراض جمهوری‌خواهان به نتایج الکترال کالج در ایالت «پنسیلوانیا» به پایان رسید.

رأی‌گیری در حال انجام است.بحث‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا درباره اعتراض جمهوری‌خواهان به نتایج الکترال کالج در ایالت «پنسیلوانیا» به پایان رسید. رأی‌گیری در حال انجام است.

ریچارد هاس: دیگر کسی احتمالاً در جهان به آمریکا احترام نمی‌گذارد

«ریچارد هاس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا و دیپلمات اسبق وزارت خارجه آمریکا در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، خشونت‌های طرفداران ترامپ در کنگره را مورد انتقاد شدید قرار داد.

وی در این خصوص نوشت: «ما شاهد تصاویری هستیم که هرگز تصورش را نمی‌کردیم که در این کشور شاهد باشیم. در برخی پایتخت‌های دیگر، بله (انتظار مشاهده داشتیم) اما در اینجا (آمریکا) خیر. بعید است که کسی در جهان دیگر به همان شکل ما را ببیند، احترام بگذارد، بترسد یا به ما وابسته باشد. اگر عصر پساآمریکا یک تاریخ شروع باشد، قطعاً همین امروز است.

ترامپ توییت‌های تحریک‌ به خشونت را حذف کرد

شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پست‌های توییتری خود را که به تعلیق حساب توییتری وی منجر شده بود، حذف کرده است تا بتواند بعد از مموعیت 12 ساعته، مجدداً دسترسی خود به توییتر را به دست آورد.

توقف شمارش آرای الکترال در کنگره ایالات متحده آمریکا به مدت دو ساعت

- با اعتراض جمهوری‌خواهان به نتایج ایالت «پنسیلوانیا»، کنگره درباره این موضوع وارد بحث خواهد شد که تا دو ساعت طول می‌کشد.

- واکنش بایدن به عدم قبول شکست رقیب بازنده اش؛ چیزی مشابه این اتفاقات در عصر جدید ندیده بودم! "اوباش" اجازه دهند کار دموکراسی پیش برود.

تمدید ۱۵ روزه وضعیت اضطراری و قوانین منع تردد در واشنگتن دی‌سی

-  شهردار واشنگتن دی سی اعلام کرد وضعیت اضطراری و منع تردد در این شهر به مدت ۱۵ روز و تا زمان مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری آمریکا تمدید می‌شود.

اوباما: این اتفاقات مایه شرمساری ملت ما است

- باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا در واکنش به اتفاقات رخ داده در کنگره، یورش طرفداران ترامپ به کنگره را محکوم و اعلام کرد: این خشونت‌ها نتیجه اقدامات تحریک آمیز و دروغگویی ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است و مایه شرمساری ملت ما است.

- برخی از منابع خبری سی‌ان‌ان از احتمال استعفای «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، «مت پوتینگر» معاون وی و «کریس لیدل» معاون رئیس کارکنان کاخ سفید خبر دادند.

استعفای دومین مقام کاخ سفید بعد از بحران کنگره

-  رسانه‌های آمریکایی از استعفای «سارا متیوز» معاون سخنگوی کاخ سفید در پی خشونت هواداران ترامپ در کنگره خبر دادند.

 ممانعت ترامپ از ورود رئیس کارکنان پنس به کاخ سفید

- منابع مطلع به سی‌ان‌ان خبر دادند که ترامپ به اطرافیان  خود گفته ورود «مارک شورت» رئیس کارکنان پنس به کاخ سفید را ممنوع کرده است.

- بیانیه توئیتر مبنی بر محدودسازی کامل اکانت ترامپ به مدت 12 ساعت .

رد اعتراض به نتایج انتخابات در آریزونا

- مجلس سنای آمریکا با ۹۳ رأی منفی و ۶ رأی مثبت، اعتراض جمهوری‌خواهان به نتیجه رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالت آریزونا را رد کرد.

کشته شدن ۴ نفر در خشونت‌های طرفداران ترامپ در کنگره

رئیس‌ پلیس شهر «واشنگتن دی سی» اعلام کرد که در جریان خشونت طرفداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اطراف کنگره دست‌کم چهار نفر جان خود را از دست دادند.

«رابرت کونتی» رئیس پلیس شهر واشنگتن دی سی طی یک کنفرانس خبری در خصوص مرگ سه نفر دیگر در حوادث شب گذشته کنگره گفت: «بعلاوه، سه مرگ دیگر امروز در اطراف منطقه کنگره گزارش شده است-یک زن و دو مرد- که در نتیجه شرایط اورژانسی پزشکی جان خود را از دست داده‌اند».

دستگیری ۳۰ نفر از طرفداران ترامپ

- پلیس شهر واشنگتن دی سی می‌گوید ۳۰ نفر از افرادی که به ساختمان کنگره یورش برده بودند، دستگیر شدند. همچنین درپی درگیری میان نیرو‌های پلیس و شورشیان، ۱۳ نفر به دلیل جراحت‌های وارده در بیمارستان بستری شدند. پس از اعتراض چند سناتور جمهوریخواه به رهبری تد کروز به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایالت آریزونا، مجلس سنا با ۹۳ رای مخالف و ۶ رای موافق، این اعتراض را رد شد.

فیسبوک هم حساب کاربری ترامپ را تعلیق کرد

- شرکت فیسبوک اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا به مدت ۲۴ ساعت نمی‌تواند در این شبکه اجتماعی پست جدید بگذارد.

- «اندرو کومو» فرماندار ایالت نیویورک خبر داد که ۱۰۰۰ نیروی گارد ملی این ایالت را برای حفاظت از کنگره به واشنگتن اعزام می‌کند.

- پلیس آمریکا اعلام کرد ۱۵ نفر را به دلیل مشارکت در ناآرامی‌های کنگره بازداشت کرده است.

ترامپ: این روز را برای همیشه به یاد داشته باشید

- رئیس‌جمهور آمریکا: این‌ها چیزها و اتفاقاتی است که وقتی یک پیروزی قاطع در انتخابات را به‌صورت غیرمجاز و شرورانه از وطن‌پرستان بزرگ می‌گیرند، رخ می‌دهد؛ کسانی که برای مدت‌ها بسیار بد و ناعادلانه با آنها رفتار شده بود. با صلح و صمیمیت به خانه بروید. این روز را برای همیشه به یاد داشته باشید./ توییتر نیز امکان بازنشر، ریپلای یا لایک کردن این توییت را به دلیل خطر افزایش خشونت، از کار انداخت.

- با حضور «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در کرسی ریاست مجلس سنا، جلسه تایید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و شمارش آراء الکترال دوباره شروع شد.

- سرپرست پنتاگون اعلام کرد که دستور اعزام گارد ملی آمریکا برای تأمین امنیت کنگره را مایک پنس صادر کرده، نه ترامپ.

- بایدن هواداران ترامپ را "اوباش" خواند!

شبکه‌های اجتماعی آمریکایی علیه ترامپ

- فیسبوک، یوتیوب و اینستاگرام، دو پیام اینترنتی ساعتی پیش ترامپ را به دلیل محتوای «غیر واقعی، تکرار ادعای تقلب و ربوده شدن انتخابات و تحریک احساسات هواداران» حذف کردند.پیش‌تر توییتر، امکان نظر دادن و پسندیدن این فیلم را متوقف کرده و آن را به دلیل ادعاهای غیرواقعی در مورد انتخابات علامت‌گذاری کرده بود.

-بازگشت امنیت به کنگره پس از ۴ ساعت درگیری

- خبرگزاری‌های «آسوشیتدپرس» و «رویترز» از بازگشت آرامش به کنگره آمریکا خبر دادند و به نقل از برخی مسئولان امنیتی اعلام کردند که، پس از ۴ ساعت، امنیت به این نهاد آمریکایی بازگشته است.

تمدید ۱۵ روزه وضعیت اضطراری و قوانین منع تردد در واشنگتن دی‌سی

- شهردار واشنگتن دی سی اعلام کرد وضعیت اضطراری و منع تردد در این شهر به مدت ۱۵ روز و تا زمان مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری آمریکا تمدید می‌شود.

اعلام حالت فوق‌العاده در واشنگتن تا روز تحلیف بایدن

-موریل بوزر، شهردار واشنگتن : "امروز خیلی‌ها با هدف خشونت و تخریب به دی‌سی آمدند و دست به خشونت و تخریب زدند. آنها مواد آزارنده، آجر، شیشه نوشابه پرتاب کرده اند و سلاح کشیده‌اند. و برای ادامه این کار انگیزه دارند."

شهردار واشنگتن: حداقل دو گزارش در مورد کشف مواد انفجاری در منطقه آشوب دریافت شده

شهردار واشنگتن در گفت‌وگو با CNN: از همه می‌خواهیم محل ساختمان‌های مرکزی را ترک کنند. تا دقایقی دیگر حکومت نظامی آغاز خواهد شد./ آنچه ما امروز در اطراف دیدم حمله به دموکراسی بود و ما آماده هستیم تا از دموکراسی‌مان دفاع کنیم. در ۱۵ دقیقه آینده حکومت نظامی در دی سی آغاز خواهد شد، نیروهای نظامی در منطقه حاضر هستند و اگر آشوبگران همچنان در محل باقی بمانند مجبور به ترک منطقه خواهند شد. امروز و دیروز تعداد زیادی از آشوب گران بازداشت شده‌اند، اما ما منابع لازم برای کنترل اوضاع را تامین کرده‌ایم. ما از رییس جمهور می‌خواهیم که صراحتا از طرفدارانش بخواهد آشوب را متوقف کنند.یک نفر در جریان آشوب‌ها هدف گلوله قرار گرفته است اما نمی‌توانیم بگوییم که آیا او از بین آشوبگران بوده است یا از افراد دیگر.

پایین کشیدن پرچم آمریکا از ساختمان کنگره

-  شبکه «اِن‌بی‌سی نیوز» به نقل از چند مقام امنیتی واشنگتن، جان باختن هوادار ترامپ که در کنگره هدف گلوله قرار گرفته بود را تایید کرد.

- بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به تحولات کنگره آمریکا گفت: «باور نمی‌کردم [روزی] شاهد چنین تصاویری در قدرتمندترین دموکراسی جهان باشم».

 سرایت خشونت‌ها در کنگره به ایالت‌های دیگر آمریکا

- روزنامه «واشنگتن‌پست» گزارش داد که شبه‌نظامیان حامی ترامپ اطراف ساختمان کنگره محلی ایالت جورجیا تجمع کرده‌اند.

- خبرنگار ABC: من نه در بغداد حضور دارم و نه در کابل، اینجا پایتخت آمریکاست!

- خبرنگار نشریه پولتیکو : عده‌ای از طرفدران ترامپ تلاش کردند پس از پایین کشیدن پرچم آمریکا از ساختمان کنگره پرچم طرفداران ترامپ را به جای آن نصب کنند.

-

- آتش‌بازی هواداران ترامپ روی پلکان کنگره آمریکا/ شبکه سی‌ان‌ان نیز گزارش داد که قانونگذاران آمریکایی از ساختمان کنگره تخلیه شده و به یک پایگاه نظامی نزدیک منتقل شده‌اند.

- تصویری دیده نشده از فرار نمایندگان دموکرات کنگره از طریق تونل‌های زیرزمینی که به سبک مترو ساخته شده‌اند

- «تد لیو» نماینده کنگره آمریکا از پنس خواست تا اجرای متمم بیست‌وپنج قانون اساسی آمریکا، ترامپ را از قدرت برکنار کند.

- شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که هواداران ترامپ قصد دارند تمام شب را در ساختمان کنگره آمریکا بمانند.

- نیروهای نظامی تا بُن دندان مسلح برای سرکوب معترضان وارد کنگره شدند.

 

 ترامپ با انتشار ویدئویی در حساب توئیتر خود از معترضین خواست به خانه بازگردند!

-ترامپ: از درد و رنج شما مطلعم. ما انتخاباتی داشتیم که از ما دزدیده شد. ولی همین الان باید به خانه بروید. باید صلح داشته باشیم. نمی‌خواهیم کسی آسیب ببیند. برهه بسیار سختی است.

 

بایدن از ترامپ خواست در نطقی تلویزیونی از معترضان بخواهد تا به محاصره ساختمان کنگره پایان دهند.

- جو بایدن: در این ساعت، دموکراسی ما تحت حملات بی‌سابقه‌ای قرار گرفته که تا کنون شاهد آن نبودیم.چیزی که شاهد آن هستیم، بخش کوچکی از افراطی‌هایی هستند که به بی‌قانونی پایبند هستند.این قضایا ریشه در اغتشاش دارد و باید همین الان پایان یابد.از رئیس‌جمهور ترامپ می‌خواهم در تلویزیون حاضر شود، به سوگند خود عمل کرده، از قانون اساسی آمریکا دفاع کند و خواستار پایان این محاصره [کنگره] شود.این اعتراض نیست، این شورش است.امروز، یادآور دردناکی است از اینکه دموکراسی بسیار شکننده است.

کودتا در آمریکا!

- دبیرکل ناتو: صحنه‌هایی که در کنگره آمریکا رخ داده، شوکه‌کننده است./ فرماندار پنسیلوانیا: این یک کودتاست./ آدام کینزینگر، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان: این یک کودتاست.

واکنش دبیر کل ناتو به خشونت در کنگره آمریکا

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با «شوکه‌کننده» خواندن صحنه‌هایی که در کنگره آمریکا رخ داده، گفت همه باید به نتایج انتخابات احترام بگذارند.

یک نماینده کنگره آمریکا می‌گوید نیروهای پلیس کنگره برای محافظت از جان قانونگذاران آمریکا دست به سلاح شده است. بر اساس برخی گزارش‌ها، شخصی که هدف گلوله قرار گرفته یکی از طرفداران ترامپ بوده است. 

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که چندین مأمور امنیتی در جریان ورود هواداران ترامپ به ساختمان کنگره، مجروح شده‌اند.

نیروی نظامی کمکی در راه کنگره

- تعداد زیادی خودروی نظامی و پلیس وارد واشنگتن‌دی‌سی شدند./ منابع خبری می‌گویند اف‌بی‌آی هم به کمک پلیس آمده تا با معترضان مقابله کند./ منابع خبری می‌گویند حداقل یک بسته انفجاری در صحن کنگره آمریکا پیدا شده است.

- مایک پنس با محکوم کردن خشونت طرفداران ترامپ در کنگره آمریکا، تأکید کرد کسانی که مرتکب این اقدامات شده‌اند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

- تصویری از نمایندگان آمریکا پس از حمله معترضان به کنگره

- دقایقی بعد از پیدا شدن یک بمب دست‌ساز در ساختمان مقر کمیته حزب جمهوری‌خواه، ساختمان مقر کمیته ملی حزب دموکرات نیز به ظن وجود بسته مشکوک، تخلیه شد.

- سی‌ان‌ان همچنین گزارش داده که چند نفر از ماموران پلیس هم مجروح شده‌اند و یکی از آنها به بیمارستان منتقل شده است.

- معترضان آمریکایی وارد دفتر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان وارد شدند.

- نیروهای امدادرسان در حال کمک به فردی که در حال خونریزی است/گزارش‌ها حاکی است به یک نفر در ساختمان کنگره شلیک شده است.

 پلیس کنگره آمریکا دست به سلاح شد

- یک نماینده کنگره آمریکا می‌گوید نیروهای پلیس کنگره برای محافظت از جان قانونگذاران آمریکا دست به سلاح شده است.

-  سخنگوی کاخ سفید می‌گوید گارد ملی آمریکا به دستور ترامپ برای استقرار در ساختمان کنگره اعزام شده است.

- شبکه خبری سی‌ان‌‌ان از وقوع درگیری مسلحانه در ورودی ساختمان کنگره خبر داد.

- رویترز: پلیس نمایندگان را از تالار مجلس نمایندگان آمریکا به بیرون هدایت کرد.

- دونالد ترامپ که هوادارانش وارد ساختمان کنگره آمریکا شده‌اند، در پیامی توئیتری از هواداران خود خواست که آرامش خود را حفظ کرده و با پلیس همکاری کنند.

- منابع خبری گزارش داده‌اند معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوریآمریکا وارد ساختمان کنگره شده‌اند.

- در پی ورود معترضان به ساختمان کنگره سرویس مخفی آمریکا مایک پنس را از ساختمان خارج کرد.

- شهردار واشنگتن اعلام کرد از ساعت ۱۸ به وقت محلی در سراسر این شهر مقررات منع آمد و شد برقرار می‌شود.

- رسانه‌های امریکا ساعتی پیش گزارش دادند همزمان با درگیری طرفداران ترامپ با پلیس دو ساختمان کنگره آمریکا تخلیه شده است.

پنس: اختیارات یکجانبه برای رد کردن آرای کالج الکترال ندارم

- معاون رئیس‌جمهور آمریکا: در مقابل تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری نمی‌ایستیم.اختیارات یکجانبه برای رد کردن آرای کالج الکترال ندارم. نقش من در تایید نتایج انتخابات فقط یک نقش تشریفاتی است. نتایج انتخابات در آلاباما و آلاسکا صحیح است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار